mandag den 5. december 2011

Reflektion

... er så denne uges mandagstema. Og se da lige som lyset reflekteres i de glaserede æbler! Mums.
En sand jule/vinter-klassiker, som modtages med kyshånd af de yngste her i huset. Man kunne sikkert finde andre, langt mere kreative og tankevækkende tolkninger af ordet "reflektion".
Men:
  1. Jeg er gået totalt i jule-mode
  2. jeg er Skrup.Hamrende.Sulten!
Så det var altså dette, jeg kunne bidrage med.

Og så er de da for øvrigt super-nemme at lave.


Ingredienser til 4 personer:
4 små røde æbler
3 dl. sukker
½ dl vand
1 spsk. glucose
pinde (kebabspyd er udemærkede!)
krymmel, kokos, hakkede nødder .... osv!

Vask og tør æblerne godt. Fjern stilkene og stik en pind i hvert æble. Kog sukker, vand og glucose over kraftig varme. Rør rundt. Test om sukkerlagen er færdig ved at dyppe en pind i lagen. Når sukkerlagen på pinden bliver som glas og kan brækkes af, er den færdig. Dyp så æblerne ned i sukkerlagen og drej dem rundt. Rul æblerne i krymmel/kokos/nødder. Og det er så her du skal være hurtig på aftrækkeren, da sukkerlagen hurtigt stivner. Lad æblerne køle af på en plade.

God fornøjelse!

10 kommentarer:

  1. Uhm, det ser lækkert ud - tak for den spændende idé! Her er vi også kommet i julehumør :-)

    SvarSlet
  2. Rigtig fin refleksion.. :-)

    SvarSlet
  3. Du så väl som jag njuter av det ät/drickbara idag.. medan nästan alla andra tycks ta in naturen som reflektion.. Härligt njutbar bild :)

    SvarSlet
  4. Nam jeg kunne sitti å reflektert lenge over dem he he , deilig bilde.

    Klem Marit.

    SvarSlet
  5. Dette er gammel tradisjon :)
    Glaserte epler :)

    SvarSlet
  6. MUMS...siger jeg bare. Dem fik jeg altid på bakken, da jeg var mindre ;-)) Tak for opskriften..

    SvarSlet
  7. Det var fristende vakre refleksjoner.
    God kveld ønskes deg

    SvarSlet